מיהו אמן? מה זה מעצב? ומהי יצירה?

כשהייתי ילדה, יצרתי מכל הבא ליד.
כל תחביב שהיה בסביבה, ולא היו הרבה (אנחנו מדברים על שנות ה70 המאוחרות-תחילת שנות השמונים). למזלי סבתא סאלי ז"ל היתה סורגת עוד מרומניה, את תורת החוט הרומני היא העבירה לאמי, ואני סרגתי המון בשנות נעורי, ומצד שני, סבתא שולה ז"ל אהבה מאד לרקום גובלנים, אז גם את זה למדתי ככה, on the fly. אמא שלי היא שרטטת אדריכלית במקצועה, שאמנם, למיטב זכרוני, לא עבדה בתחום אבל בבית תמיד היו כלי שרטוט, עפרונות מכל הסוגים, והציור לדעתי הגיע מהכיוון הזה.
בשיעורי אמנות בבית ספר האמריקאי בו למדתי ביוון (היתה לי מורה מדהימה לאמנות ואצלה רכשתי לדעתי את הבסיס לכל מה שבא אח"כ), למדתי לפסל בחימר, בפימו, התנסתי בכל מיני חומרי גלם ואפילו זכיתי בתחרות בעיצוב כרטסי ברכה מודפסים.
בגיל 12 החלטתי שכשאהיה גדולה אלמד לימודי עיצוב בשנקר.

הלימודים בשנקר היו חוויה מדהימה בשבילי, כמי שחלמה על כך שנים רבות, ההגשמה של החלום הזה היתה בשבילי מעל ומעבר. בשנקר גם הפכו לי את כל התיאוריות על פיהן. כל מה שחשבתי שאני יודעת התערבב עם ה-מון מידע חדש, תיאורטי ומעשי כאחד, וגם אם לא אהבתי תמיד לשמוע ביקורות של המרצים, למדתי מכך המון.
לקח לי עוד כמה שנים טובות מסיום לימודי להפנים את מה שלמדתי,להצליח לצאת מהקופסא של עצמי ולהמציא את עצמי מחדש.

בשנים האחרונות שמתי לעצמי כמה מטרות. הראשונה, עליה אני שוקדת מעל 4 שנים, היא פתיחת אפשרויות המכירה באינטרנט, בעיקר באתר ETSY, לכל יוצר ישראלי באשר הוא. במסגרת זו פתחתי לפני כמה שנים קומונה בתפוז, שהפכה לפני שנה בדיוק לפורום אטסי ישראל. הפורום הפך למאגר אדיר, חינמי, לכל יוצר, אמן ומעצב, שמעונין למכור את עבודותיו בחו"ל ולא יודע מאיפה להתחיל, מה כדאי, טרמינולוגיה ועוד.
מטרתי השניה היא לסייע בידי יוצרים ישראלים להתיישר מול מגמות השוק, מילות מפתח בתחום העיצוב, אני מלמדת אמנים מה זה עיצוב בסיסי, ולסייע במינוף עסקים קטנים העוסקים בעבודת יד.

במסגרת הפעילות שלי בתחום הזה אני נתקלת בערב רב של אנשים מוכשרים, והייתי רוצה לנסות לעשות קצת סדר, ובכל מקרה להבהיר- הגבולות היום, בניגוד לפעם, הטשטשו קמעה, ואני מיד אסביר.
מיהו אמן?אמן הוא מי שאמנותו היא מחייתו. אמנים נמצאים בתודעה שלנו כאנשים מיוסרים, שעבודתם בעלת משמעות, פילוסופית משהו. עבודת אמנות עשויה לשאת מחיר מאד גבוה, ולאתמיד היא נעשית במטרה להימכר. המשמעות שמאחוריה יותר חשובה לאומן מאשר אם ימכור אותה או לא.
מיהו מעצב? מעצב הוא מי שעבודתו נועדה להימכר, היא עוצבה עבור קהל מסוים בראש, ויש מאחוריה סיבות עיצוביות. לא פילוסופיות, לא ארטילאיות, אבל עם מחשבה. כשמצעב מניח צבע מסוים לצד צבע אחר יש לו בדר"כ סיבה מסוימת לכך. זו יכולה להיות תורת הצבעים אותה בחן, זו יכולה להיות טקטסורה מענינת שיוצרת קומפוזיציה מענינת בעיניו, העבודה של מעצב בדר"כ תדע להיות מוסברת, יהיו לה לקוחות, היא תהיה מושפעת מטרנדים עיצוביים וחשוב לזכור- יש לה תג מחיר. למעצבים יש גם שפה משלהם- קומפוזיציה, קולקציה, מענין, יחסי גודל/צבע ומשקל הם חלק מעבודת המעצב. לא תמיד כולם ביחד, בדר"כ לפחות אחד מהם נמצא שם.
אם כך, מיהו יוצר?מעצבים ואמנים הם שניהם יוצרים.למעשה כל אדם יצירתי שעוסק בעבודת יד הוא יוצר. גם מי שעוסק בציור כתחביב הוא יוצר. ומי שקונה אבזרים ליצירת תכשיט הוא יוצר. עכשיו מה קורה כשהתחביב מדגדג באצבעות והיוצר רוצה גם למכור את עבודותיו?
פעם, לא היתה שאלה בכלל- היו ויש עדיין ירידי מעצבים וקניינים בעולם, בכל תחום, בדר"כ למקומות אלו לא היה מגיע מי שאין תחת ידיו תיק עבודות וסכום עבור טיסה ולינה, כמו שמי שאין בידיו תיק עבודות לא יגיע למנהל גלריה לנסות להציג בה את עבודותיו.

היום המצב השתנה, כי כל אחד יכול להיכנס לאינטרנט, לפתוח לעצמו גלריה או תמונה, ולהגיע, עם עבודה נכונה, לכל הקהל הבינלאומי שנמצא בעולם.
למעשה, היום לא צריך לזוז מטר מהבית בשביל להגיע לקנייני החנויות והגלריות הכי שוות בעולם, לתכנית של מרתה סטיוארט ולמגזינים מובילים.
ערבוב זה, שיש בו משהו מאד חיובי בעיני, יוצר סדר עולמי חדש בעולם האמנות והעיצוב, ואני שמחה להיות חלק ממנו, ולסייע וללמד יוצרים מכל הקשת הרחבה של כשרונות לפתח את יכולותיהם העיצוביות והעסקיות על מנת למקסם את הופעתם בשוק הבינלאומי.
מעונינים בעליית שלב ביכולת העיצובית שלכם?
רואים את עצמכם יוצרים בתחילת דרכם שהיו רוצים לחדד את יכולות העיצוב?
מעונינים לפתוח חנות באטסי ולא יודעים מאיפה להתחיל?
צרו איתי קשר במייל!

להשתמע,
לימיצ

3 תגובות
  1. יפית הגב

    אף פעם לא חשבתי על ההבדל בין אמן יוצר ומעצב.
    מחכה לפוסטים הבאים…

  2. no.s הגב

    שלום לימיצ.
    יש הרבה מעצבות באטסי שטוענות שהעיצובים שלהן מקוריים (ראיתי דוגמה לסרט מסריגת קרושה)
    ומבקשות שלא ימכרו את המוצר המוגמר שלהן.
    בלי להעליב,אני קניתי מוצר pdf מישהי מחו"ל, אשר טוענת שזה עיצוב מקורי .
    כשפתחתי את הקובץ, חשכו עיניי. היתה זו תמונה ממגזין רוסי סרוק. והיא פשוט הוסיפה הערות ותמונות שלה איך לעשות את זה.
    מדוע היא אומרת שזה מקורי? יש אלפי עיצובים כאלה חופשיים בחינם באינטרנט באתרים רוסיים.
    אני לא רוצה לשים כאן את הלינק שלה כי זה לא נהוג.

    תודה

    היי
    את מתארת כאן מקרה שאני לא מכירה
    השאלה לגבי עיצוב מקורי גדולה ואפילו פילוסופית מעט
    עם מעט מאד עיגון בזכויות יוצרים.
    ולגבי מה שתארת כאן-
    אין לי מושג, אני מניחה שתצטרכי לשאול אותה…

    לימיצ

  3. Rachel Shamir הגב

    ההבחנה בין אמן יוצר ומעצב מאירת עיניים ומעודדת חשיבה. אני משערת שקיימים גם״יצורי כלאיים״ למשל של אמן הפועל מדחף יצירה שאינו מתחשב בצרכי השוק שיכול לגייס את יכולותיו האמנותיות לעבוד עם מגבלה . המגבלה היא תנאי השוק. המגבלה אינה חייבת לבטל את הדחף האמנותי ועצמת ואיכות היצירה. היא עשויה לעצים אותה.r

השארת תגובה